اقتصاد 90

اقتصاد 90

سرای اقتصادی دانشجو دانشگاه سمنان

1) افزایش قیمت سهام
وجود تورم از یك سو و حسن مدیریت در ادارهی امور شركت از سوی دیگر، ارزش سهام شركت را بالا میبرد. به تعبیری دیگر، سرمایهگذاری در سهام، صاحبان سرمایه را لااقل در مقابل كاهش قدرت خرید پول محافظت میكند.
۲) سود سهام
سود حاصل از فعالیت شركت صادر كنندهی سهام در پایان سال به دارندگان سهام تعلق میگیرد. طبیعی است كه میزان سود هر شركت بستگی به عوامل مختلفی دارد. مدیریت شركت، تقاضای بازار و اوضاع كلی اقتصادی كشور عواملی هستند كه بر میزان سود تأثیر میگذارند.
۳) معافیت مالیاتی
شركتهایی كه در بورس تهران پذیرفته میشوند، طبق مادهی
۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم، از پرداخت ۱۰ درصد مالیات (كه به موجب ماده ۱۰۵ همان قانون ۲۵ درصد درآمد هر سال شركت را شامل میشود) معاف هستند و طبعا سهامداران به دلیل آنكه،‌‌اینگونه شركتها مشمول مالیاتی دیگر برای سهامداران نخواهند بود، ازاین مزایا استفاده میكنند، در ضمن فروش سهام و حق تقدم سهام، تنها مشمول نیم درصد مالیات مقطوع است كه از فروشنده سهام اخذ میشود.
علاوه بر موارد فوق، طبق تبصره
۴ ماده ۲۴ همان قانون، ۵۰ درصد ارزش سهام متوفی در شركت
های پذیرفته شده در بورس، از شمول مالیات بر ارث معاف است.
۴) حق رأی و ا عمال مدیریت
صاحبان سهام شركتها، به نسبت تعداد سهامی كه در اختیار دارند، در مجمع عمومی صاحبان سهام حق رأی دارند و میتوانند در انتخاب مدیران و تعیین خطمشی‌‌آیندهی شركت مداخله و مشاركت كنند.
۵) تنوع سرمایهگذاری
منظور از متنوع كردن سرمایهگذاری یك فرد، در یك سبد نگذاشتن همهی تخم مرغها برای كاهش ریسك و زیانهای احتمالی است. تنوع اوراق بهاداری كه در بورس عرضه میشود به شخص امكان میدهد كه سرمایهی خود را بین سهام گوناگون تقسیم كند.
۶) اطمینان ازمحل سرمایهگذاری
شركتهایی كه سهامشان در بورس اوراق بهادار معامله میشود باید شرایط و ضوابط تعیین شده توسط بورس را مراعات كنند. شركتهایی كه تقاضای عضویت در بورس را میكنند باید شركت سهامی عام بوده و هیچ گونه سهام ترجیحی برای افراد خاص صادر نكرده باشند. شهرت مدیران و صورتهای مالی شركت توسط هیئت پذیرش مورد بررسی قرار میگیرد و چنانچه از هر جهت شایستگی ثبت در بورس را داشته باشند، پذیرفته خواهند شد. بدین جهت خریدار سهام آسوده خاطر است كه سهامی كه در بورس معامله میشود متعلق به شركتهایی است كه هنگام پذیرش مورد مطالعهی دقیق قرار گرفتهاند. سهام شركتهای غیر واقعی، با مدیریت ضعیف و دارای ساختار مالی نامناسب در بورس اوراق بهادار جایی ندارند.
۷ها یا اوراق قرضهی دولتی یا مؤسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط و قوانین و مقررات خاصی، انجام میشود. مشخصهی مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس اندازها و سرمایههای راكد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است.
بورس اوراق بهادار، از سویی مركز جمع آوری پس اندازها و نقدینگی بخش خصوصی به منظور تأمین مالی پروژههای سرمایهگذاری بلندمدت است، و از سویی دیگر، مرج رسمی و مطمئنی است كه دارندگان پس اندازهای راكد میتوانند در آن محل مناسب و‌‌ایمن وجوه مازاد خود را برای سرمایهگذاری در شركتها به كار انداختهیا با خرید اوراق قرضهی دولتها و شركتهای معتبر، از سود معین و تضمین شدهأی برخوردار شوند.
سهم چیست؟
سهم به معنای بخشی از داراییهای یك شركت یا كارخانه است. دارنده سهم، به همان نسبتی كه سهام در اختیار دارد، در مالكیت شركت یا بنگاه تولیدی شریك است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:بورس,اقتصاد90, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , eghtesad90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com